Camera-acteren Niveau 3

professionals in de praktijk
32 weekenden op zaterdag én zondag, 13.30 tot 18.30 uur

Start: za 2 oktober 2021

Acteurs op Niveau 3 zijn professionals die bij faaam nu ook op de Weekendopleiding zich verder kunnen blijven ontwikkelen. Voor doorstroom vanuit Niveau 2, afgestudeerde faaamers, maar zeker ook voor werkende acteurs die willen bijleren, verder trainen en breder inzetbaar willen worden – kortom voor de acteur die zich continu wil blijven verdiepen in zijn ambacht.

Voor wie?

De acteeropleiding Niveau 3 van faaam is geschikt voor professionals tussen 18 en 68 jaar die willen verder trainen, of hun ontwikkeling terug willen oppakken, óf voor hen die willen doorstromen vanuit de opleiding (dan doe je natuurlijk geen toelating meer): het behalen Niveau 2 is het startpunt om te beginnen aan Niveau 3.

Unieke en internationaal oriënterende opleiding

Veel lessen worden gegeven in het Engels. Dit stimuleert alleen maar dat je als acteur of actrice jouw plek gaat vinden in het internationale werkveld, dat steeds meer binnen handbereik komt. Zeker voor Nederlandstalige acteurs die goed Engels (of andere talen zoals Duits, Spaans, Frans, Chinees of Arabisch) spreken en er ook mee kunnen spelen!

Studiebelasting

De studiebelasting van de weekendopleiding van faaam bedraagt ca. 20 uur per week. Per weekenddag wordt er 5 uur lesgegeven (13:30 – 18:30), de lestijd bedraagt dus 10 uur. Daarnaast wordt er van de student verwacht om zich zelfstandig voor te bereiden op de les: dit kan variëren van het leren van teksten en huiswerkopdrachten tot het (al dan niet samen met medestudenten) oefenen en repeteren van scènes. De duur van deze voorbereidingen bedraagt gemiddeld 6 uur per week.

Ook is er verwerkingstijd nodig: na de lessen verwerkt de student zijn/haar aantekeningen en toetst hij/zij deze aan de eerder vastgestelde leerdoelen. Het verwerken van de leeropbrengst in de studiemap van de student (digitaal of op papier) bedraagt gemiddeld 4 uur per week. De totale studietijd buiten de lessen om is dus gemiddeld 10 uur.

Kosten

De kosten voor de weekendopleiding Camera-acteren Niveau 3 zijn per leerjaar € 4.375,00 all in (Stichting faaam biedt CRKBO erkend onderwijs en is vrijgesteld van BTW). Gespreide betaling in zeven gelijke termijnen is mogelijk.

Ook is het (alleen op Niveau 3) voor professionele instromers mogelijk om losse modules te volgen. Nooit een deel van een module, maar wel één of meerdere modules. De kosten per module Camera-acteren Niveau 3 zijn €1.125,00 exclusief 5% administratiekosten (Stichting faaam biedt CRKBO erkend onderwijs en is vrijgesteld van BTW). Gespreide betaling is dan niet mogelijk.

Locatie

faaam @ EYE
IJpromenade 1
1031 KT Amsterdam
Route »

Data

Start: za 2 oktober 2021

Certificaat en perspectief

Het succesvol afronden van de 12 modules van Niveau 1 t/m 3 levert je het faaam certificaat Camera-acteren op.

Centraal staat natuurlijk het professionele werkveld en vanaf Niveau 3 zijn we ook heel flexibel, om je zo de mogelijkheid te bieden je verder te ontwikkelen op faaam zonder dat dit je werkzaamheden als acteur in de weg staat. Als je bijvoorbeeld de Niveau 3-opleiding tijdelijk moet afbreken wegens acteerweerwerkzaamheden, kun je in het volgende leerjaar de openstaande modules alsnog afronden. Zo kan je altijd verder groeien en als “werkend acteur” onderdeel blijven van de faaam community. In het geval dat je bent ingestroomd in Niveau 2 of Niveau 3, op basis van eerder verworven competenties ontvang je na het behalen van Niveau 3 alsnog het certificaat.

Modules camera-acteren Niveau 3

LET OP: alléén voor professionals (toelating op cv & screentest) – tijdens het leerjaar geen presentaties, wel constant feedback.

Module 9: De Fysieke Filmacteur

Fysiek Acteren

Het enige blok waar we even helemaal Toneelschool zijn! Bart Kiene laat de filmacteurs alle hoeken va de lesruimte zien en hun instrument volledig uitrekken, zodat de ervaring van het toneelspelen en het verschil met camera-acteren nog voelbaarder wordt. Kan ook dienen als een goeie voorbereiding voor de student die nog naar een van de toneelscholen wilt na faaam.

Screenfighting

Liam O’ Callaghan en Robert Kuipers nemen de filmacteurs mee in een reis door het simuleren van geweld binnen drama fictie. Ze werken project gericht, binnen een veilig kader, toe naar het verfilmen van een actie scène. Dit beeldmateriaal is zeer geschikt voor je showreel en zal achteraf aangeleverd worden op bruikbare kwaliteit.

Module 10: De Werkende Filmacteur

Auditietraining & Selftapes

Sara Visser gooit al haar (internationale) expertise in de strijd om elke filmacteur naar een hoger niveau te krijgen in het ontspannen en toch sterke castings kunnen afleveren. Live én online, met een grote focus op selftapes, maar ook het actief bezig blijven met imagebuilding, dus het bezig blijven met het ontwikkelen en zichtbaar maken van jouw “unique selling points” en het telkens jezelf weer opnieuw uitvinden als filmacteur.

Social-, Mediatraining & Presenteren

Mounira Hadj Mansour is een selfmade filmactrice die weet hoe zich te profileren in de commerciële AV-sector en op een speelse manier veel opkomende talenten stimuleert om niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar een sprong te wagen in de jungle van de overbevolkte acteermarkt. Niet alleen via social media, maar ook door je te leren werken aan een ander deel van imagebuilding: jouw weg vinden als de persoonlijkheid die niet alleen acteert, maar ook als presenteert (o.a. autocue) of zelfs het gezicht van een product wordt.

Voice-over

Hugo Metsers neemt het stokje over van casting director Bert van Kruijssen die al meer dan 10 jaar de faaam studenten laat proeven van dit unieke specialisme, waarmee filmacteurs met een goeie stem in de commerciële wereld hun slag kunnen slaan. Het is vooral ook een heel leuk vak, waar Hugo al 30 jaar zijn geld mee verdient en de kneepjes van dit technische ambacht heeft geleerd door vele uren in de geluidstudio en jaren meekijken bij de presentaties en evaluaties van Bert. Het zijn een paar lessen om op te warmen en dan een stem-demo opnemen in een professionele geluidstudio die wordt afgehard door faaam. N.B. de eerste les van het blok is een introductie Module 12: de Scenario workshop van Mark Weistra.

Module 11: The International Filmacteur

Power of the Actor – Chubbuck Method advanced

Margien van Doesen heeft de afgelopen jaren een unieke invulling van lessen in deze unieke acteermethode ontwikkeld bij faaam. Puur procesgericht en alleen maar ten bate van de filmacteur die geen ondersteuning krijgt in zijn onderzoek naar de verbinding tussen scenario en de invulling van de rol. Vooral bij een grote rol is dit een perfecte “hands-on” methode om zonder (spel-)regie te kunnen overleven op de filmset!

Acting in English – R.P., General American, accents & dialects

William Sutton is wereldwijd dè expert op het gebied van Shakespeare sonnetten, maar voor faaam ook de ingang naar internationaal inzetbaar worden als filmacteur. De hele kleine kans dat je daar tussen komt, wordt zeker groter als je jouw Dinglish afleert: het onderscheid tussen de Keltische en Germaanse klanken echt leert kennen en als je dat al kan: het aanleren van een van de vele Engelse accenten os dialecten (die William bijna allemaal beheerst!).

Module 12: De Creatieve Filmacteur

Persoonlijke Korte Film (PKF)

Hugo Metsers leidt de afstuderende studenten door dit intensieve project, waar het ook heel erg aan komt op de zelfstandigheid van de nu professionele filmacteur. Waarom? Omdat het al dan niet slagen als filmacteur in deze tijd voor een groot deel ook afhangt van of je in staat bent om jezelf aan het spelen te houden, ook als je geen betaald werk hebt. Hierin is het goed om ook niet altijd afhankelijk te zijn van beginnende filmmakers, maar zelf kennis te nemen van hoe het is om een film te produceren, al doe je het maar 1 keer! De film actors academy amsterdam gaat een samenwerking aan met meerdere filmacademies, waaronder NFA, HKU en St.Joost om talentvolle filmregisseurs te scouten voor de projecten van Module 12. In januari wordt de synopsis voorgelegd en schrijven regisseurs zich in voor 1 of 2 projecten. In maart worden de matches rond gemaakt en de regisseurs uitgenodigd deel te nemen aan het schrijfproces (gratis deelname aan de lessen).

Mark Weistra is filmregisseur, scenarist en “film-geek pur sang” – er is geen betere docent denkbaar dan hij om jou, als speler met een eigen verhaal, in te wijden in de dramaturgische wereld van film. Er zijn wetten en beproefde scenario methodes, maar daar neem je kennis van om er misschien ook juist van af te wijken. Na 4 weekenden schrijven en uitwisselen, ligt er in ieder geval een eerste versie van jouw korte filmscenario.

Ron Groenewoud is filmmaker, 1st AD, productie- en opnameleider – wat heeft hij eigenlijk nog niet gedaan op de filmset, de afgelopen 30 jaar?! Hij wijdt jullie in wat betreft het proces van filmscenario naar film in de bioscoop…in een speed workshop waarin breakdown, decorpage, shotlist, casting, locatie scouting en financiering voorbij komen. Er is vanuit faaam alleen budget beschikbaar voor catering, de rest komt uit crowd funding en andere sponsor opties. In de laatste fase voor de opnameperiode zal Hugo het repetitie proces begeleiden en ondersteuning bieden tijdens de spelregie lessen. Alles om een unieke en fantastische samenwerking te laten leiden tot een persoonlijke korte film die in de herfst dan mee dingt naar een van de mooie prijzen tijdens de faaam film awards 2022.

Toelatingsprocedure acteeropleiding

Toelating voor de acteeropleiding camera-acteren Niveau 3

Camera-acteren Niveau 3 is alléén voor professionals. Toelating op cv & screentest. Tijdens het leerjaar geen presentaties, wel constant feedback.

Auditietips

  • Kom uitgerust en goed voorbereid naar de auditie.
  • Oefen op vrienden om je motivatie voor dit vak en deze opleiding in een paar zinnen duidelijk te maken! En…kijk Nederlandse films en series!
  • Kies een monoloog die dicht bij je ligt zodat je veel verschillende emoties voorbij kan laten komen. Denk na over wat je wilt bereiken bij de persoon op wie je spel gericht is in de scène! Zorg er voor dat je beide teksten echt kan dromen, zodat je er alle kanten mee op kan en dus kan omgaan met onverwachte aanwijzingen van ons.